LOKACIJA & MAPA

Sarajevo susret kultura
Inspirisani činjenicom da se na tentativnoj listi UNESCO-a, pored devet dobara iz Bosne i Hercegovine koji se smatraju pogodnim za upis na listu svjetske baštine, nalazi „Sarajevo – jedinstveni simbol univerzalne multikulturalnosti – trajno otvoreni grad (1.9.1997)“, udruženje Sarajevo susret kultura postavlja znak koji pripada dijelu kulturnog i umjetničkog stvaralaštva Bosne i Hercegovine.
Odabrana lokacija u neposrednoj blizini Gazi Husrev-begovog bezistana, odnosno Velike avlije, predstavlja polaznu turističku tačku u gradu Sarajevu. Svojim pečatom lokacija označava prostor susreta različitih kultura i historijskih perioda, geografski gledano (prema stranama svijeta) sa istoka – osmanlijskog trgovačkog grada i zapada – moderne zapadnjačke kulture.
Ovo mjesto označeno pečatom „SARAJEVO MEETING OF CULTURES“ predstavlja jedinstvenu tačku sa koje najlakše možemo predstaviti razvoj gradskog jezgra, svakodnevnicu i suživot koji traje skoro 6 vijekova i koji je u svojoj osnovi ostao nepromjenjen.
Kao turistička atrakcija ova lokacija koja je označena simbolom “Sarajevo susret kultura” predstavlja tačku na kojoj posjetioci mogu napraviti fotografije iz različite arhitektonsko-kulturne perspektive – “Dva svijeta”.

Adresa

Alipašina br.53

Pozovite nas

+387 61 595 641

E-mail adresa

info@smoc.ba

Gazi Husrev-begova džamija

Stara pravoslavna crkva

Muzej jevreja

Latinska Ćuprija

Brusa Bezistan

Add Your Tooltip Text Here

Despića kuca

Svrzina kuća

Katedrala

Sarajevska vijećnica

Saborna crkva

SARAJEVO SUSRET KULTURA

Poznata i kao Begova džamija, izgrađena je 1531. u ranocarigradskom stilu i predstavlja jedno od najznačajnijih i najljepših arhitektonskih ostvarenja osmanskog perioda. Pretpostavlja se da ju je gradio Adžem Esir Ali, perzijski arhitekt i učitelj poznatog Mimara Sinana. Unutrašnjost džamije je dekorirana ornamentima, kaligrafski ispisanim citatima iz Kur’ana i mukarnasom (stalaktitnom dekoracijom). U vrhu niše mihraba, mjesta odakle imam predvodi molitvu, možete vidjeti u pletenoj korpici obješeno nojevo jaje kao simbol prepuštanja božanskoj brizi, jer Bog, poput noja, stalno bdije nad svojim stvorenjem. 

Poznata i kao Stara crkva, predstavlja jedan od najstarijih sakralnih objekata u Sarajevu. Iako postoje različite pretpostavke o vremenu izgradnje ove crkve, od kojih neke sežu do dalekog V i VI stoljeća, njena starost se do danas sa sigurnošću nije utvrdila. Međutim, dovoljno je da prođete kroz vrata dvorišnog zida i shvatite da on krije poseban prostor skriven od gradske vreve. U skromnoj kamenoj Staroj crkvi, posvećenoj Sv. arhanđelu Mihailu i Gavrilu, čitamo ostatke ranohrišćanskih vremena, koje rijetko imamo priliku vidjeti u pravoslavnim hramovima. Njena širina je neuobičajeno veća od dužine, nema istaknutu oltarsku apsidu i pod joj se nalazi ispod nivoa tla, sa malim željeznim vratima koja nas tjeraju da sagnemo glavu pri svom ulasku. Ima krov na četiri vode i da nema zvonika koji je nadograđen tek 1880., možda bi pomislili da se radi o kući neke bogate porodice.

Prognani iz svojih domova iz Španije i Portugala, sefardski Jevreji dolaze u Sarajevo polovinom XVI stoljeća i u njegovim mahalama nalaze svoj novi dom. Tada je izgrađena prva jevrejska bogomolja u BiH, prvo poznata kao “Il Kal Grandi” ili Veliki hram, da bi kasnije izgradnjom drugih sinagoga dobila naziv “Il Kal Viježu” ili Stari hram. Svoje mjesto našao je u „Il Kortidžu“ ili Velikoj avliji, nekadašnjoj jevrejskoj mikročetvrti u kojoj se nalazio i Sijavuš-pašin han, jedan od najranijih primjera kolektivnog stanovanja u Sarajevu. U njemu su živjele siromašnije porodice dok se ne domognu nekog boljeg stana u drugoj mahali. Danas gotovo 500 godina kasnije ovog hana više nema, ali je Velika avlija sa Starim hramom ostala da svjedoči o ljudima koji su došli iz daleka i stvorili svoj novi dom, ali i o svemu onome što će uslijediti.

Austrougarskom okupacijom Bosne i Hercegovine 1878. godine, ova zemlja se suočila sa velikim promjenama. Između ostalog, nova vlast je nastojala ustrojiti i staviti pod svoju kontrolu sve vjerske zajednice u Bosni i Hercegovini. Tako je i sa Vatikanom 1881. godine potpisala Konkordat (sporazum) o uvođenju redovite svjetovne katoličke hijerarhije u Bosni i Hercegovini koja do tog vremena na ovim prostorima kao takva nije bila uspostavljena, iako je franjevački red u Bosni djelovao još od XIII stoljeća. Bulom „Ex hac augusta“ papa Leon XIII osniva u Sarajevu Vrhbosansku nadbiskupiju i metropoliju i za prvog nadbiskupa imenuje Josipa Štadlera, sveštenika zagrebačke nadbiskupije i profesora fundamentalne teologije na Katoličkom bogoslovnom fakultetu. Za potrebe nove nadbiskupije u Sarajevu sagradio je bogoslovno sjemenište s crkvom, kaptol, nadbiskupski dvor i čuvenu stolnu crkvu – Katedralu Srca Isusova koja će postati jedan od najprepoznatljivijih simbola Sarajeva.

Svoj najveći urbani i ekonomski razvitak Sarajevo je doživelo u XVI stoljeću kada će postati najveći grad u Bosni i jedan od najrazvijenijih gradova na Balkanu. Broj stanovnika se povećavao, kuće su se gradile i obale povezivale. Počevši sa Carevom ćuprijom, mostovi su se gradili jedan za drugim. Neki su građeni od drveta, a čak 12 ih je sagrađeno od kamena sa lijepim lukovima. Iako nije tako velika, rijeka Miljacka je znala za kišnog vremena nabujati, te bi čak i kamene mostove odnijela sa sobom. Tako je i na mjestu Latinske ćuprije prvo bio izgrađen drveni most polovinom XVI stoljeća, da bi se nešto kasnije napravio kameni. U dva navrata u XVIII stoljeću Miljacka uzima svoj danak kada bujice ruše dijelove Latinske ćuprije. Bila je toliko oštećena da se više nije mogla koristiti. Priča kaže da je nekoliko uglednih građana Sarajeva zatražilo od kadije da se uz pomoć hadži Abdulaha Brige, lokalnog trgovca koji je zavještao trećinu svog imetka u dobrotvorne svrhe, Latinska ćuprija popravi. Čak su neki učeni ljudi iz tog vremena izračunali da se iz dobrotvorovog prezimena “Briga” po islamskom tradicionalnom ebdžedsistemu zbrajanja brojnih vrijednosti slova dobije broj 1212, isti broj kao i broj godina popravke ćuprije po islamskom hidžretskom kalendaru (po gregorijanskom kalendaru je to 1798. godina). Da li je u pitanju proviđenje ili puka slučajnost, to ne znamo, ali Latinska ćuprija kakvu danas poznajemo sačuvana je zahvaljujući brizi hadži Abdulaha Brige.

Većina stanovništva u Sarajevu se u XVI stoljeću bavila zanatstvom i trgovinom. Novi zanati se razvijaju, strani trgovci dolaze da trguju, te Sarajevo i njegova čaršija (trgovište) postaje raskrsnica trgovačkih puteva. Karavane su donosile raznoliku robu sa Istoka i sa Zapada, od engleske čohe, venecijanske kadife, do arapske kafe i svile iz Burse. Iz Bosne su odnosili med, vunu, meso, sir, pšenicu i kožu koja je naročito bila cijenjena. Tada je u sarajevskoj čaršiji bilo preko 10 000 zanatskih i trgovačkih dućana. U čaršijama većih gradova gradili su se i bezistani, a u Sarajevu ih je bilo čak tri. Bezistani su ono što bi se danas zvalo trgovačkim centrom. Građeni od kamena i sa bačvastim svodovima, rjeđe kupolama, bezistani su imali nizove dućana u kojima se prvobitno prodavalo samo platno, a kasnije i druge skupocjene stvari. U Sarajevu danas postoje dva bezistana, Gazi Husrev-begov i Brusa bezistan.

Građena krajem XIX stoljeća, Vijećnica je jedan od najprepoznatljivijih simbola Sarajeva. Pseudomaurski stil koji predstavlja svojevrsni arhitektonski spoj Istoka i Zapada, na zgradi Vijećnice doseže svoj maksimum. I zaista, posmatrajući njene potkovičaste lukove, arabeske, ukrase i boje osjećamo duh Orijenta i priča iz Hiljadu i jedne noći. Pored ovog gotovo romantičnog doživljaja Vijećnice, osjećamo i njeno drugačije značenje. Kao žrtva rata gorila je 1992. zajedno sa kulturnim blagom koje je čuvala. Čekala je na obnovu preko 20 godina, ali je i u takvom razrušenom stanju njeno prisustvo bilo jako. Danas Vijećnica ponovo otvara svoja vrata, te je pored simbola susreta kultura postala i simbol otpora i obnove Sarajeva.

Kraj osmanske vladavine i početak austrougarske donio je sa sobom velike promjene. Esnafi trgovaca i zanatlija se razvijaju i postaju sve utjecajniji. Za onog ko je imao svoj zanat govorilo se da ima “zlatne ruke”, a za onoga koji nije u stanju da privređuje i osigura egzistenciju svoje porodice govorilo se da nema “ni (h)alata ni zanata”. Prepoznavajući značaj sarajevskih zanatlija i trgovaca, francuski konzul Pierre Daville je početkom XIX stoljeća zaključio da je Sarajevo “esnafska republika”. I doista, sve važnije odluke koje su se donosile u Sarajevu morale su se odobriti od strane “čaršije” i esnafa. Jedan od najznačajnijih bio je ćurčijski (krznarski) esnaf. Ćurčije su bile zanatlije koje su od krzna pravili odjevne predmete. Naziv su dobili od riječi “ćurak” što znači krzneni ogrtač. Ovaj zanat podrazumijevao je ne samo šivenje, već i pripremu krzna, od močenja, štavljenja do bojenja. Pravili su i ćurčiće (kratki krzneni ogrtači), ćurdije (krznom postavljen kaput), ženske bunde i šubare od krzna divljih životinja. Bunda je bila najskuplji odjevni predmet i nisu je nosile djevojke. Ali žene, čim bi se udale, uzimale bi bundu, jer “kakva je to žena bez bunde i kožuha”.

Sa dolaskom osmanlija na ove prostore razvijaju se gradovi pod utjecajem Orijenta. Srce grada činila je čaršija okružena mahalama, gradskim četvrtima. U čaršiji se radilo, poslovalo, učilo i molilo, a u mahalama se živjelo. Svaka mahala je imala u svom jezgru bogomolju, česmu, pekaru, bakalnicu, a sve je služilo potrebama četrdest do pedeset individualnih stambenih kuća. Tada je čovjek bio mjerilo svega- gradio je grad prema svojim potrebama i u ljudskim proporcijama. Iako na prvi pogled možda djeluju zbijeno, ulice i kuće su pratile morfologiju terena i omogućavale da svako ostvari svoje pravo na vidik. Kuće su se gradile “bez reda”, izmicale su se jedna drugoj, a sve je bilo uklopljeno nekom “mahalskom” logikom i povezano spletom ulica i prolaza. Gotovo je bilo nemoguće da nekom ulicom krenete, a da ne završite na čaršiji. Bile su to niske kuće, jedan do dva sprata, svi krovovi i vrata gotovo isti, doksati koji nadviruju nad ulicama, a zidovi avlije ljubomorno čuvaju život koji se odvija u njoj. Nisu postojali standardi u gradnji, a ipak gradilo se skladno. Komšiluk je bio jako bitan. Privatnost komšije se poštovala, pa su se prozori okretali prema ulici, gradu ili bašči, ali nikako prema komšijskoj avliji. Koliko je kult komšiluka bio značajan govori i priča o domaćinu koji je prodavao kuću i zacijenio je čak trista dukata. Kad su ga pitali zašto je tako skup, rekao je: “Kuća vrijedi sto dukata, desni komšija stotinu i lijevi isto toliko – ukupno tri stotine dukata.” I danas možemo lutati sarajevskim mahalama, možda čak i naići na komšiju koji vrijedi kao i kuća, te osjetiti tu draž komšiluka.

Sa godinom 1839. započinju Tanzimatske reforme u Osmanskom carstvu. One su trebale staro Carstvo pretvoriti u modernu državu. Proklamirane veće vjerske slobode za sve, rezultirale su promjenama u javnom prostoru isticanjem multireligijskog i multikulturalnog karaktera društva. Iako je bila na periferiji carstva, pozitivne posljedice Tanzimata se postepeno osjećaju i u Bosni. I do tada je Osmansko carstvo omogućavalo egzistenciju različitih vjerskih zajednica unutar svojih granica, ali njihova vidljivost je bila ograničena. Obnova starih i podizanje novih bogomolja se strogo kontrolisala. Međutim, tanzimatske reforme su omogućavale i drugim vjerskim zajednicama ne samo da obnove, već i da dograde i izgrade nove crkve i sinagoge, još veće i bogatije. Ovakve prilike poticale su kulturni razvoj koji je počeo pomalo da mijenja i sliku Sarajeva. U ovom uzletu vjerskih sloboda, započela je u drugoj polovini XIX stoljeća izgradnja Saborne crkve u Sarajevu.